Search

Search In:

Search Results:

Struggling with mainstream in Hip Hop

Struggling  with mainstream in Hip Hop

مبارزه با موج عامه پسندی در هیپ هاپ

 

 

متاسفانه اکثر پدیده های نوظهور بعد از مدت کوتاهی دچار تغییر در مسیر های درون خود میشوند، این موضوع از خیلی جهات اجتناب ناپذیر است اما قابل کنترل. هیپ هاپ پدیده ای که ابتدا یک جنبش بود به مرور وسعت گرفت و با ترکیب المان های متفاوت و گذر زمان تبدیل به یک فرهنگ گشت، روشی از زندگی. این گسترش همراه با تغییرات زیادی بوده است، تغییراتی گاه مثبت که موجب پیشرفت آن شده و گاه تغییراتی منفی که باعث انحطاط آن گردیده است. شوربختانه میزان انحطاط در این پدیده به گونه ای بوده که از دهه ها پیش علی رغم تلاش بسیاری از فعالین این حوزه از کنترل خارج گشته است. بسیاری در این باب آلبوم های رپ منتشر کرده اند و درون قطعه های صوتی مجموعه های خود نسبت بدین معضل هشدار داده اند، بسیاری نیز به ایجاد راهکار پرداخته اند، بسیاری با ایجاد آثار دیوارنگاری و بسیاری نیز با انتشار مقالات تخصصی و نیمه تخصصی و با تحقیق در هیپ هاپ سعی در به کنترل در آوردن موج عامه پسندی کرده اند. حال با گذشت بیش از یک دهه از این تلاش ها متوجه میشویم این فعالیت ها تاثیر کمی داشته اند و موج و تفکر عامه پسندی که دامن گیر این فرهنگ ناب هنری شده از کنترل خارج گشته و بر تفکر حفظ ارزش ها و اصالت هیپ هاپ پیشی گرفته است

نگارنده در این مقاله قصد ضربه زدن و نابودی تفکر عامه پسندی را نداشته و تنها خواهان ارتقای سطح آگاهی مخاطبین هیپ هاپ مخصوصا هیپ هاپ ایرانی برای به کنترل در آوردن این تفکر عامه پسندی می باشد. از نظر نگارنده عدم کنترل این موج قطعا ضررهای فراوانی به اصل و ریشه هیپ هاپ وارد خواهد کرد

قبل از پرداختن به بدنه اصلی موضوع این مقاله جا دارد دو موضوع را مجدد یادآور شوم. همانطور که در مقاله “موزیک مارکتینگ در رپ” بدان اشاره کرده بودم، دو جریان در عنصر رپ مقابل هم قرار دارند که به اختصار آن ها را بازگو میکنم که میتوان آن را به هر زمینه هنری بست داد

ماین استریم: ماین استریم بودن یک هنرمند این موضوع را بیان میکند که او همراه با تفکر عموم جامعه در حرکت است. یک هنرمند که در جریان ماین استریم قرار دارد در اثرهایش تنها به بیان خود مشکلات میپردازد و به علت مشکلات پیش آمده توجه نمیکند. ماین استریم آن جریانی میباشد که تعیین میکند در دنیای امروزه شما چگونه باشید و چگونه عرضه کنید، یعنی جریانی که مورد قبول اکثر مردم یک جامعه است

زیرزمینی: زیرزمینی بودن یک هنرمند این موضوع را بیان میکند که تفکرات او بازتاب روشنی از جامعه ای میباشد که درون آن زندگی میکند و بر خلاف باور عموم مردم، مطالبی را به ارائه میدهد که تازگی دارند و قابل تفکر و تامل هستند. . یک هنرمند زیرزمینی علت مشکلات را در اثرهایش بیان میکند نه تنها خود مشکلات را و این نکته بسیار حائز اهمیتی است که اغلب توسط مخاطبین مورد توجه قرار نمیگیرد. یک هنرمند زیرزمینی تنها به فکر اهداف خویش و پیشرفت زمینه فعالیت و حل مشکلات است، به بیانی کمتر به حواشی میپردازد و سعی نمیکند تا اثرهایی حتما مطابق با سلیقه عموم جامعه ارائه دهد. جریان زیرزمینی سلایق گوناگون را عرضه میکند و این عرصه را برای هنرمندان فراهم میاورد تا به صورت آزادانه و به دور از ترس از قابل قبول واقع نشدن آثارشان به عرضه ی آنها بپردازند. یک هنرمند هنگامی در جریان زیرزمینی قرار داده میشوند که خود را محدود به تفکر عموم و خواسته عموم نگرداند

با توجه به دو تعریف بالا، جریان ماین استریم همان جریان عامه پسندی می باشد

در ویکی‌پدیای فارسی آمده : ماین استریم اندیشه‌ای را گویند که در زمانه‌ای، رایج و گسترده باشد. این جریان، شامل فرهنگ عامه و فرهنگی رسانه‌ای می‌شود که اغلب توسط رسانه‌های گروهی ایجاد می‌شود. پس نتیجه میگیریم جریان ماین استریم، محدود به موسیقی و هنر نیست بلکه به هر جریانی که در جامعه رایج باشد مربوط میشود

هنوز هم هستند کمپانی ها و یا تشکل های هنری در اروپا و آمریکا که با موج عامه گرایی مبارزه میکنند و کنترل و نه حذف آن را برای پیشرفت زمینه هنری که در آن فعالیت میکنند لازم میدانند، چنین مجموعه هایی با این منطق که عامه پسدی در نوع خود در دنیای هنر میتواند هم مفید و هم مضر باشد فعالیت میکنند. آنها بر این باور هستند که عدم کنترل این موج که اکثریت را در بر میگیرد میتواند اثرات سوء بر پیکره هنر داشته باشد. برای مثال در حوزه نقاشی و تابلو های هنری، اثری که بیشترین خواهان را دارد و یا در حراجی به بیشترین قیمت فروخته میشود لزوما بهترین نیست، شاید در برهه زمانی یک نوع تابلوی نقاشی آن هم در دنیای امروزه که اطلاعات با سرعت منتشر میشوند در یک منطقه جغرافیایی خاص بسیار محبوب شود اما این موضوع اگر کنترل نشود میتواند برای هنر نقاشی در سطح جهانی بسیار مضر باشد (تاثیر پروانه ای). از این منظر که اگر دست های پشت پرده و سیاست نهفته در معروفیت آن اثر نقاشی را نادیده بگیریم، شاید واقعا آن اثر هنری نقاشی واقعا دارای ارزش پایینی از منظر هنری و نگاه متخصصان داشته باشد، وقت کمی برای خلق آن گذاشته شده باشد یا حتی در نظر بگیرید ممکن است یک گربه آن تابلو را نقاشی کرده باشد و چند خط بر روی آن ایجاد کرده باشد و صاحب آن بخواهد آن را به قیمت گزافی بفروشد و با ارتباط هایی که دارد این مسئله را در کمترین زمان و به راحتی ممکن می سازد. اهل فن میدانند آن تابلو ارزش پایینی دارد اما مردم عادی و مخاطبین هنر نقاشی ممکن است بدین مسئله واقف نباشند و صرف اینکه فلان شخصیت معروف از آن حمایت کرده و یا آن حراجی را به راه انداخته بیایند و آن تابلو را به قیمت گزافی نیز بخرند

 

این مورد میتواند باعث شود اثری که بسیار ارزش بالاتری دارد پشت این موج نادیده گرفته شود و اینگونه است که ارزش بالای آن پایین نشان داده میشود. این میتواند فرصتی برای سایرین باشد که میخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و این حرکت به ناگهان جهانی میشود. حال ببینید اگر چنین فعالیت به ظاهر ساده و غیر مهمی را نادیده بگیریم و آن را کنترل نکنیم چطور با اثر پروانه ای که دارد میتواند همانند ویروس در کل دنیا پخش شود. این موضوع در هیپ هاپ هم همینطور می باشد

مورد بالا یک مثال ساده بود در این مورد که مخاطب این مقاله این موضوع را راحت تر درک کند که چرا و به چه دلیل باید موج عامه گرایی و عامه پسندی را کنترل کرد. این کنترل کردن نیاز به مهارت و تخصص و تجربه دارد، افراد فعال درون آن حوزه باید مسئولیت آن را بر عهده گیرند. این انتظار از جانب مخاطبین هیپ هاپ ایرانی میرود که با افزایش سطح اطلاعات و علم خود نسبت به هیپ هاپ جهانی و تاریخچه هیپ هاپ ایرانی به متخصصین در این مهم یاری رسانند

در هیپ هاپ هم داستان دقیقا بدین نحو می باشد، برای مثال در سبک موسیقی رپ که یکی از المان های مهم هیپ هاپ می باشد، شاهد همین ناهنجاری هستیم. چه بسیار رپخوان هایی که در سراسر دنیا مخصوصا در ایران از نادیده گرفته شدن آثارشان شکایت دارند. خدمت این عزیزان باید یاد آورد شد عدم تلاش تمامی فعالین این فرهنگ یعنی هیپ هاپ فارغ از این مورد که در هر زمینه ای از رپخوانی گرفته یا دیوارنگاری و غیره، برای افزایش سطح و بار اطلاعاتی مخاطبین هیپ هاپ نتیجه ای جز این که در حال حاضر مشاهده میکنید نمیدهد و باعث بدتر شدن اوضاع می شود. باید با همکاری و متحد شدن در این راستا تلاش کرد تا مخاطبین آثار شما، با آگاهی و علم بالا، خودشان این موج عامه پسندی را بشکنند و گرایش به آثار واقعی هیپ هاپ پیدا کنند و تولید کننده های آثار عامه پسند را از تولید کننده های آثار زیرزمینی بهتر بتوانند تشخیص دهند. بتوانند بدین درک دست پیدا کنند که کدام هنرمند تولید کننده محتوا در هیپ هاپ واقعا به فکر پیشرفت این فرهنگ است و به مخاطبین خود اهمیت میدهد و کدام به اصطلاح هنرمند تولید کننده محتوا در این فرهنگ تنها به فکر معروفیت و جیب خود است و صرفا این مسئله را یک سرگرمی میداند و به مخاطبین خود اهمیت نمیدهد

کاری بس دشوار و طاقت فرسا که جز با صبر و تلاش و وقف کامل خود در این راه میسر نخواهد شد. عدم کنترل موج عامه پسندی ضرر هایی به همراه دارد و همچون اسبی افسار گسیخته است که افسار آن را رها کنیم و اجازه دهیم به هر سمت که میخواهد برود. نباید اجازه داد عوام مردم، دولت ها، افراد خاص و مخابین عادی یک نوع هنر برای مسیری که آن هنر قرار است طی کند مسیر تعیین کنند یا قصد عوض کردن بنیان های اصلی آن هنر را داشته باشند، این کار بر عهده اهالی فن و متخصصین آن هنر است. عامه مخاطبین نیاز به نه تنها یک رهبر، بلکه مجموعه ای از رهبران دلسوز و آگاه دارند که در کنار زمینه فعالیت خود در هیپ هاپ به امر آگاهی رسانی نیز اقدام کنند. بیایید هر یک رهبری باشیم که تمام تلاش خود را خواهد کرد تا آسیبی به هیپ هاپ مخصوصا هیپ هاپ ایرانی نرسد، رهبری بی ادعا باشیم که برای هیپ هاپ زحمت میکشد و آینده نگر است

 

به امید روزهای بهتر در هیپ هاپ

آرش دهستان

 

1395/05/09

Likes(0)Dislikes(0)

Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow RadioFaryad